Publicat: 22 Aprilie, 2013 - 07:59
Share

Casa de licitații Goldart organizează o sesiune unică miercuri, 24 aprilie, dedicată pictorului Ștefan Luchian. În sala Panoramic a Hotelului Marshal Garden, începând cu ora 18:30, Casa Goldart pune în vânzare un lot excepțional de documente – peste 30 de manuscrise și fotografii – oferite spre vânzare de către familia pictorului.

Scrisorile reprezintă corespondența lui Ștefan Luchian, dintre anii 1898-1899, adresată Ceciliei I. Vasilescu, prietena și eleva sa din Alexandria, cu care spera să se căsătorească. Pentru a celebra cum se cuvine această seară specială, scrisorile vor fi lecturate de invitatul de onoare al licitației, Ion Caramitru.

Numeroase sunt însă referințele culturale și sociale desprinse din această corespondență. Pictorul îi scrie Ceciliei despre primele manifestări ale bolii sale și modul în care îi este afectată munca, despre pierderea casei din Șoseaua Kiseleff, despre tribulațiile vieții stundențești și a celei prezente. Găsim numeroase referiri la datele picturii sale: la expoziția deschisă pe 4 aprilie 1899 la Ateneu, împreună cu Vermont și apoi amânarea acesteia „până azi 12 mai”, la intenția de a lucra ceva pentru expoziția universală, la eforturile făcute ca, în ciuda bolii care-l măcina („poate să intru în vreun spital căci sunt prea bolnav, deși nu m-am plâns la nimeni”), să termine pictarea Catedralei din Tulcea („tu știi că avem această lucrare încă din 1897, adică de doi ani și ar fi necinstit să nu o sfârșim odată”).

O scrisoare intitulată „O lecție de pictură”, semnată Lukian, îl dezvăluie pe „simbolistul” Luchian, cel care căuta exprimarea sublimului în pictură: „Un tablou nu înseamnă că este făcut atunci cănd este spilcuit, lustruit, curat sau vernisat, ci atunci când partea sufletească a compoziției este bine găsită, când artistul a simțit (….) a știut  să prindă sublimul, credința fără de care nu poate să reziste o operă de artă…”. Și exemplele ar putea continua, inclusiv cu tăioase acuze la adresa politicienilor și a celor privilegiați, prea puțin interesați de artă.

În aceeași licitație, Goldart oferă publicului o lucrare semnată de Ștefan Luchian, emblematică pentru perioada 1897-1899, în care există o posibilă raportare la Cecilia Ionescu-Vasilescu. Unii au identificat în personajul central, redat din față, pe Cecilia, însă, dacă facem comparație cu figura Ceciliei din cele două fotografii ale acesteia din 1935 – puse în vânzare cu această ocazie – sugerăm că mai degrabă personajul din profil poartă trăsăturile iubitei lui Luchian. Lucrarea, ulei/pânză, semnat stânga jos cu roșu-brun Lukian (1897-1899), provine din colecția Bujor Teculescu, Brașov, respectiv dintr-o colecție particulară importantă. Tabloul are pe verso o autentificare olografă făcută de pictorul  J. Al. Steriadi, cu următorul text: ”Panou decorativ. Două fete tinere pe un fond roz cu flori, pictură în ulei pe pânză, (semnat) lateral stânga jos, autentic de St. Luchian, J. Al. Steriadi, 18.XII. 949”. Lucrarea a participat la expoziția Luchian - Vermont, din 1899, cu nr. 89.

De asemenea, Goldart vă prezintă și câteva fotografii rare provenind din familia lui Samuel Mützner, reprezentându-i pe artist și soția sa, Rodica Maniu în diverse ipostaze, precum și numeroase manuscrise semnate de nume de referință ale culturii române.

Licitația cuprinde, în afara manuscriselor, a documentelor, și o selecție reprezentativă de grafică din creația pictorilor moderni și contemporani: Pallady, Tonitza, Artachino, Bălțatu, Ștefan Dimitrescu, Gheorghe Petrașcu, Octav Băncilă și mulți alții.

Lucrările pot fi văzute pe www.goldart.ro sau la Hotel Marshal Garden, sala Panoramic, Calea Dorobanților 50 B, București, după următorul program:

Marți, 23 aprilie, între orele 11:00 – 21:00
sau, în ziua licitației – miercuri, 24 aprilie – între orele 11:00 – 17:00.