Publicat: 19 Aprilie, 2017 - 15:01
Share

Shachar Shaine (TUBORG România): „Pentru compania pe care o reprezint, importanța activităților de responsabilitate socială, de sustenabilitate și dezvoltare durabilă, și inclusiv cele umanitare, a cunoscut o creștere constantă. Evident, ca orice business, nu putem ignora rezultatele financiare, însă dimensiunea implicării în comunitate ocupă un rol important în strategia noastră.”

Absolvent al Universității Technion din Haifa, Israel (1994), a lucrat doi ani în domeniul planificării proiectelor industriale, pentru ca apoi să abordeze domeniul pe care îl declara „cea mai mare pasiune a mea”. Vreme de patru ani a activat la Coca Cola Israel, iar din 1999 a fost numit vicepreședinte de marketing la URBB ( United Romanian Breweries Bereprod). Avea avantajul de a cunoaște țara, familia sa fiind de origine română. În 2004, a preluat conducerea companiei pe care a deținut-o până în 2010.

  1. E un cantec românesc care are următorul refren: „De ce ai venit, de ce ai plecat?” După 10 ani de succes românesc - o cifră de afaceri de 81 milioane euro (față de 48 la preluare) - de ce ai plecat?

După ce acumulezi o experiență vastă într-un anumit domeniu, iar eu am petrecut 16 ani (1994 – 2010) în acest domeniu, devine ușor să fii atras de ideea unei schimbări, a unei noi provocări, independent de atingerea unui grad de saturație la nivel profesional.

  1. Şi de ce te-ai întors?

Experiența nouă, în domeniul alimentar, a fost una provocatoare și diferită față de așteptările mele și una benefică, pentru că m-a ajutat să înțeleg că expertiza mea se află aici, în a construi mărci puternice pe piața berii. Alegerea de a mă întoarce la URBB a fost una facilă – iubesc această companie, îmi plac provocările și dinamismul pieței berii și, astfel, alegerea a fost ușoară.

  1. În perioada aceasta de absenţă au fost şi problemele legate de criză...

Criza începuse înainte de plecarea mea, astfel că și eu am fost martor la impactul crizei asupra businessului nostru între 2008 și 2010. Totuși, în ciuda problemelor apărute, a trendului descendent al profitabilității, compania a continuat să evolueze pozitiv. Un bun exemplu a fost creșterea cotei de piață.

  1. La întoarcere, care a fost prinicipalul obiectiv pe care ți l-ai propus?

Viziunea noastră este să dăm tonul în piaţă prin noutățile pe care le furnizăm consumatorilor noștri, si aici o să îți dau câteva exemple de astfel de noutăți implementate de URBB de-a lungul anilor: noi am fost primii care am lansat berea la doză, berea specială cu gust de sărbători (Tuborg Christmas Brew), capacele easy open, berea la sticlă nereturnabilă de 0,75 ml, și multe altele.

Inovația este un concept esențial pentru strategia URBB – desigur, nu toate noutățile sunt destinate succesului comercial, dar noi încercăm întotdeauna să facem ceva nou, ceva diferit.

  1. Întoarcerea la firmă a coincis şi cu preluarea preşedinţiei Asociației Berarii României. Deci colegii producători v-au pus la volanul unei maşini care duce câteva mii de oameni și care realizează în țară 80% din cantitatea de bere consumată în Romania. Este o mare responsabilitate, desigur...

Într-adevăr, cu o istorie de peste un deceniu, Asociația reprezintă un veritabil simbol, un reper al producției de bere. Cele 6 companii membre furnizează peste 3.700 de locuri de muncă în cadrul celor 12 fabrici. Am declarat, la preluarea președinției, că acest lucru mă onorează și mă bucură în egală măsură. Filosofia acestei organizații stă în faptul că vrem să practicăm pe piaţă o concurenţă corectă şi faţă de societățile și comunitățile unde activăm, iar aici vin multe proiecte de protecţie a mediului, de protecție și informare a consumatorilor, de sustenabilitate a afacerii noastre și, totodată, despre cum putem să contribuim la dezvoltarea României. Noi suntem unul din cei mai mari contribuabili şi în agricultură, pentru că peste 70% malţul folosit la fabricarea berii este cultivat în România - și aceasta din cauza limitărilor ofertei pieței la nivel local.

      6. Instituţiile responsabile vă pot ajuta în acest sens. Mă refer chiar la Ministerul Agriculturii...

Eu sunt sigur că va fi bine primită o discuţie deschisă între berari şi agricultori pentru a încuraja fermierul român să se ocupe mai mult de industria noastră, de materia primă - hamei. Din păcate, în acest moment, nu se pot achiziţiona cantităţile de care noi avem nevoie, deci este important să stimulăm producția locală de materii prime, însă într-un mod responsabil și sustenabil.

  1. Într-o declaraţie anterioară aţi spus un lucru care mie mi-a plăcut foarte mult: "Mi-ar placea ca, pe lângă scopul financiar, compania unde lucrez să aibă şi un ţel nobil, să-şi propună să schimbe lucrurile în bine”. În ce măsură credeţi că veţi putea impulsiona această direcţie?

Eu personal mă ocup de această zonă și cred că este responsabilitatea noastră, ca producători, să ne gândim la ciclul de viață al produselor pe care le scoatem pe piață post-achiziție (de exemplu: reciclarea deșeurilor), pentru că avem datoria de a fi responsabili faţă de societate. Compania Carlsberg este cel mai bun exemplu pentru noi - aceasta este deținută de Fundația Carlsberg, care a fost înființată în anul 1876 cu scopul de a administra Laboratorul Carlsberg și a susține cercetarea științifică. Fundația Carlsberg a devenit proprietarul Fabricii de Bere Carlsberg în 1888, iar astăzi deține 30,3% din acțiunile Grupului Carlsberg, fiind capabilă și implicată activ în sprijinirea cercetărilor inovatoare în domeniul științelor naturale, sociale și umaniste.

      8. Vă tentează ideea unei replici a acestei fundaţii şi în România?

Da, absolut; noi vrem să ne creștem gradul de implicare în activitățile de responsabilitate socială și de mediu.

      9. O ultimă întrebare: s-a vorbit despre rădăcinile româneşti ale lui Shachar Shaine...

Așa este. Am un bunic în Timișoara, unul în Moldova, o bunică în Sibiu și una în București; părinții mei sunt din București, mama, respectiv Sibiu, însă ei au plecat din țară în 1963. Eu m-am născut în Israel, iar pe parcursul copilăriei mele, am auzit vorbindu-se românește, am trăit cultura românească acasă, cu petreceri autentice românești. La venirea în România, printre primele lucruri pe care le-am făcut a fost să vizitez locurile unde s-au născut bunicii mei.

(Octavian Andronic)