Publicat: 18 Septembrie, 2020 - 00:00
Share

Autor: 

Publicat: 23 Octombrie, 2016 - 18:34

Din orice se poate scoate o povestire! O dovedește, încă o dată, editura Crime Scene Press. E a doua oară, după „CenteNOIR”, apărută în urmă cu doi ani, când Crime Scene Press face dintr-un subiect comun și foarte dezbătut subiect de culegere - și încă cu destul succes.

De astă dată, în 2020, cincisprezece autori români, izolați în casele lor, respectând îndemnul „Stai acasă!”, au fost chemați „la arme”, adică la scris, de editorul cerber și au hotărât să înregistreze sau să imagineze întâmplări din timpul pandemiei care ne răvășește viețile de câteva luni.

Pandemicon. Povestiri pentru sfârșitul lumii – spune editorul - este o colecție de narațiuni datorate unor condeieri din diverse generații, cu experiențe literare diferite și cu stiluri originale. Ar fi putut să aștepte resemnați să vadă cum vor evolua lucrurile. Au preferat să riposteze prin scris la ceea ce ne amenință existența. Textele lor sunt o modalitate de eliberare de fricile care, în mod firesc, ne macină în această perioadă nefastă, cum n-a mai cunoscut omenirea de multă vreme.

În istorisirile lor veți întâlni neliniște, încrâncenare, flagelarea nepăsării cu care sunt tratați uneori oamenii, dar și a indolenței pe care o manifestă câteodată aceștia, ignorând virusul, adoptând posturi aberante, inventând teorii ale conspirației halucinante.

Textele fiind în genul thriller, nu vom dezvălui conținurile. Dar ceva tot vom spune.

Care sunt autorii? În ordinea din volum, care este ordinea vârstei, de la cel mai vârstnic la cel mai tânăr – Stelian Țurlea („Paranghelia sau crimă în direct”), George Arion („Mansarda”), Michael Hăulică („Ea vine o dată, ea pleacă pe rând”), Eugen Cristea („XAV”), Ovidiu Pecican și Amalia Lumei („Pandemicon”), Petre Crăciun („Curcănăria versus pandemia”), Caius Dobrescu („În via noastră, fără sfârșit”), Adrian Onciu („Un nou început”), Gabriel Brănescu („Subtituirea”), Alexandru Arion („Moartea pe acoperișul fierbinte”), Mircea Pricăjan („Când înfloresc narcisele”), Oana Stoica-Mujea („Nevinovatul”), George Arion Jr. („George e băiat cuminte”), Mihnea Arion („Nebunie-n pandemie”). 

În al doilea rând, sunt adunate povestiri mai lungi sau doar de câteva pagini, dar la fel de surprinzătoare.

În al treilea rând, firește că nu lipsesc crimele, mai mult sau mai puțin legate de virus, dar și povești sf sau fantastice pur și simplu; întâmplări de strictă actualitate sau întâmplări care sunt rezultatul unor răzbunări mocnite sau ale unor situații care vin chiar din comunism; inclusiv un asasinat care seamănă picătură cu uciderea la Chicago, în urmă cu treizeci de ani, a profesorului Ioan Petru Culianu, dar autorii (sunt doi) afirmă precaut că „orice asemănare cu realitatea este exclusă”. Multă inteligență în unele cazuri. Multor povestiri nu le lipsește umorul. Altele sunt o imagine foarte vie a realității cu care ne înfruntăm zi de zi, politică, socială, economică, criza sanitară, urmată de criza economică zdruncinând și distrugând afaceri, ruinând destine, făcând praf măști pe care unii le poartă de multă vreme. Au dreptate editorii: „covidul a funcționat ca un revelator pentru comportamentul uman”.  Și în toate povestirile e prezent suspansul.

O carte pentru toate gusturile.

Pandemicon. Povestiri pentru sfârșitul lumii tocmai a ieșit pe piață.

 

 

Pandemicon. Povestiri pentru sfârșitul lumii. Editura Crime Scene Press. 345 pag.

 

Topic: 

Format: