Publicat: 5 August, 2020 - 12:29
Share

Impactul pandemiei asupra copiilor din mediul rural: 40% dintre părinţi nu au reuşit să asigure alimentele şi produsele de bază.

Doar 60% dintre elevi au făcut şcoală online
- Peste 60% dintre părinţii din mediul rural nu au lucrat în perioada pandemiei, arată o cercetare realizată de Fundaţia World Vision România.

- În jur de 40% dintre părinţi nu au reuşit să asigure alimente, rechizite pentru copii, produse de igienă, curăţenie ori medicamente sau le-au asigurat parţial.

- Şcoala online nu a fost posibilă pentru toţi copiii în România offline: Peste 40% dintre elevi nu au participat la şcoala online.

- 1 din 3 părinţi spun că nu au petrecut mai mult timp cu copiii lor pe perioada stării de urgenţă, deşi aceştia ar fi avut nevoie de suport socio-emoţional sporit.

Viaţa pentru copiii din mediul rural s-a înrăutăţit considerabil în perioada pandemiei, arată o cercetarea realizată de World Vision România în perioada 10 mai - 27 iunie 2020. Peste 60% dintre părinţi nu au lucrat, iar 40% dintre cei chestionaţi nu au reuşit să asigure deloc sau au asigurat parţial alimentele, medicamentele sau produsele de igienă.

Cercetarea derulată de Fundaţia World Vision România face o radiografie a bunăstării copilului din mediul rural în perioada pandemiei de COVID-19, urmărind trei aspecte esenţiale: bunăstarea materială, cea emoţională şi accesul la educaţie. Rezultatele cercetării arată că la niciunul dintre aceste capitole copiii din mediul rural nu stau bine. Mai mult, pe măsură ce gradul de vulnerabilitate al unei familii creşte, nivelul de bunăstare emoţională şi educaţională a copilului scade considerabil.

Familiile şi gospodăriile vulnerabile, pe minus la alimente, produse de curăţenie şi igienă sau medicamente

Cercetarea şi-a propus să evalueze dacă familiile din mediul rural şi-au diminuat veniturile în pandemie.

Aproape 19% dintre respondenţi au declarat că veniturile le-au scăzut din cauza concedierii, şomajului tehnic ori a imposibilităţii de a mai lucra cu ziua. Pentru alţi peste 40% dintre părinţii respondenţi, asistaţi social, însă, pandemia nu a făcut decât să le adâncească problemele. Părinţii au fost întrebaţi dacă reuşesc, în situaţia dată, să asigure necesarul familiei pe anumite categorii de produse.

- 41 % (2 din 5) au fost nevoiţi să adopte strategii de reducere a cheltuielilor familiale în perioada de izolare

- 27 % dintre cei care au adoptat strategii de reducere a cheltuielilor declară ca au rămas fără locuri de muncă, din cauza concedierii, a şomajului şi imposibilităţii de a lucra cu ziua.

- aproape 40% din totalul respondenţilor nu au reuşit să asigure alimentele sau le-au asigurat parţial.

- Nici când vine vorba despre medicamente sau produse de igienă lucrurile nu au stat mai bine: peste 40% dintre părinţi nu au reuşit să le cumpere ori le-au achiziţionat parţial.

Şcoala online nu a fost posibilă în România...offline

Aproximativ 40% dintre elevii din mediul rural nu au participat la ore online. Doar 64% dintre cadrele didactice au organizat ore online. Restul au trimis şi exerciţii prin telefon, Whatsapp, Messenger ori teme printate copiilor, pentru că aceştia nu aveau mijloace de conectare online. Peste 55% dintre părinţi nu au un dispozitiv digital pentru fiecare elev din familie; 8% dintre respondenţi afirmă că nu deţin niciun dispozitiv care să-i permită copilului să-şi continue educaţia acasă. Doar 20% au afirmat că în familiile lor copiii au urmărit emisiunile Teleşcoala organizate de Ministerul Educaţiei; 8 % din cauză că nu au avut televizor care să le permită să urmărească emisiunea, proporţia atingând valori foarte mari în Cluj (22 %) şi Vaslui (15%).

Partea calitativă a cercetării World Vision România a constat în interviuri telefonice cu 62 de directori de şcoală din mediul rural, din comunităţile în care Fundaţia activează. Conform directorilor, noul an şcolar va începe sub următoarele auspicii:

- 1 din 4 şcoli nu are conexiune la Internet.

- 9 din 10 şcoli nu are laptop/ PC/ tablete pentru educaţia digitală.

- 87% dintre directorii de şcoală cred că învăţarea online nu mai trebuie extinsă.

- 60% dintre ei cred că procesul educaţional va fi afectat din cauza pandemiei şi materia trebuie reluată, 16% cred că starea emoţională a elevilor va fi afectată şi 13% cred că riscul de analfabetism va creşte ca urmare a crizei COVID-19.

Emoţiile copilului, neglijate în mediul rural în perioada pandemiei

Aproape un sfert dintre părinţii chestionaţi (22,85%) nu şi-au lăudat niciodată copilul sau au făcut-o doar câteodată în perioada pandemiei. Aproape o cincime din părinţii chestionaţi au declarat că îşi îmbrăţişează copiii necondiţionat doar câteodată sau deloc. O treime din respondenţii părinţi (31,4%) nu au petrecut aproape deloc mai mult timp cu copiii lor pe perioada stării de urgenţă, când aceştia ar fi avut nevoie de suport socio-emoţional sporit. Cu toate acestea, proporţia părinţilor care consideră că au gestionat pozitiv starea de tensiune indusă de pandemie a fost de aproape 81%.

Se remarcă din nou faptul că proporţia părinţilor care nu au oferit copiilor confortul emoţional de care aveau nevoie în perioada pandemiei este foarte mare în cazul familiilor vulnerabile din punct de vedere economic.

"Rezultatele studiului ne-au arătat, încă o dată, că urmele lăsate de pandemie au adâncit sărăcia şi au accentuat factorii care influenţează negativ bunăstarea oamenilor din mediul rural. Se evidenţiază foarte clar relaţia strânsă între bunăstarea emoţională, accesul la educaţie, implicarea părinţilor în viaţa şcolară a copiilor şi vulnerabilitatea economică a familiei. Cei care şi-au pierdut total sau parţial veniturile din cauza crizei ori cei care sunt asistaţi sociali sunt şi cei care nu au acces la educaţie, deşi declară că educaţia ar însemna supravieţuire şi singura şansă a copiilor de a ieşi din sărăcie. Atunci când ne uităm la bunăstarea emoţională, starea de bine şi climatul în care un copil trebuie să se dezvolte, devine evident că familiile vulnerabile trebuie ajutate, în special cu şedinţe de consiliere psiho-emoţională şi educaţie parentală. Pe lângă programele de susţinere a copiilor prin care am ajutat peste 20.000 de copii şi familiile acestora în perioada pandemiei, World Vision continuă în comunităţile rurale un program foarte important în acest sens: 'Şcoala Părinţilor', prin care părinţii sunt însoţiţi, pas cu pas, de consilieri, asistenţi sociali şi psihologi să depăşească situaţii dificile în creşterea şi educarea copiilor.

De asemenea, este important de amintit că, în mai puţin de două luni, începe şcoala. Nu ştim în ce formă, dar cursurile vor fi reluate, iar aceşti copii au nevoie de intervenţie imediată pentru a nu rămâne în urmă. Facem un apel la solidaritate şi îi invităm pe toţi care pot şi doresc să contribuie la Fondul de Urgenţă pentru educaţie şi intervenţie imediată pentru copiii şi şcolile din mediul rural să trimită un SMS cu textul Speranţă, la 8864.", a declarat Mihaela Nabăr, director executiv World Vision România.

Metodologia şi eşantionul cercetării

Cercetarea a fost derulată telefonic în perioada 10 mai - 27 iunie 2020 şi a vizat colectarea de informaţii din cele 6 judeţe (Cluj, Dolj, Ialomiţa, Vaslui, Iaşi, Vâlcea - 139 de comune cu 313 sate), în care World Vision România derulează intervenţii.

Cercetarea a vizat două grupuri ţintă şi a folosit două categorii de metodologii:

- componenta cantitativă materializată prin aplicarea unui chestionar adresat părinţilor copiilor beneficiari ai proiectelor World Vision România.

- componenta calitativă ce a folosit un ghid de interviu adresat directorilor de şcoală şi reprezentanţilor autorităţii locale (primar, vice-primar şi asistenţi sociali).

Cercetarea cantitativă a cuprins un univers de 1.769 părinţi ai copiilor de vârstă şcolară. Peste 75% dintre cei chestionaţi provin din familii cu multiple vulnerabilităţi.

World Vision România face un apel la sprijinirea continuă a şcolii româneşti, în special al învăţământului rural. Astfel, Fundaţia a lansat campania de strângere de fonduri dedicate intervenţiei de urgenţă în sprijinul şcolilor şi copiilor din mediul rural, odată cu începerea şcolii.

World Vision are în vedere pentru debutul noului an şcolar intervenţia pentru cel puţin 6.600 de copiii şi 100 de profesori din 80 de comunităţi nevoiaşe de la sate şi 27 de şcoli şi 6 grădiniţe pentru renovări şi reabilitări în regim de urgenţă. Persoanele care vor să-i sprijine pe copiii de la sate care vor să continue să înveţe, însă ar putea fi lăsaţi în urmă pentru că nu au resurse, pot să doneze fie prin SMS la 8864 cu textul SPERANŢĂ (cost 4 euro/ lună), fie direct pe site-ul campaniei - https://bit.ly/2X6T8oZ, unde se poate dona orice sumă.

*** Despre World Vision România

World Vision România este o organizaţie care desfăşoară programe de intervenţie umanitară de urgenţă, dezvoltare şi advocacy, punând în centrul activităţii sale bunăstarea copilului. Organizaţia se concentrează asupra muncii cu copiii, familiile şi comunităţile, în scopul depăşirii sărăciei şi nedreptăţii. Fundaţia lucrează cu persoanele cele mai vulnerabile din lume, indiferent de religie, rasă, etnie sau gen.

World Vision România face parte din parteneriatul World Vision International prezent în aproape 100 de ţări din întreaga lume. În 30 de ani de prezenţă în România, am ajutat peste 500.000 de copii şi adulţi, în aproape 500 de comunităţi din 8 judeţe.

World Vision România crede în dreptul la şanse egale pentru copiii de la sate şi de la oraş şi de aceea în comunităţile rurale unde este prezentă desfăşoară programe de dezvoltare comunitară pe termen lung cu focus pe educaţie şi reducera abandonului şcolar, sănătate şi protecţia copilului, agricultură şi dezvoltare rurală, angajament civic şi creştin. Copiilor li se facilitează astfel accesul la condiţii de viaţă mai bune prin dezvoltarea durabilă a comunităţii în care trăiesc. Prin proiectele noastre, ne concentrăm pe transformarea comunităţilor şi membrilor acestora pentru a realiza o viaţa implinită pentru fiecare copil.

www.worldvision.ro, http://www.facebook.com/WorldVisionRomania,
http://blog.worldvision.ro/

Tag-uri Institutii: