Publicat: 24 Septembrie, 2020 - 11:25
Share

Specialiştii Facultăţii de Ştiinţe Politice, Administrative şi ale Comunicării din cadrul Universităţii Babeş-Bolyai din Cluj-Napoca (UBB) au realizat recent o evaluare a implementării şi eficienţei guvernării electronice în România.

Prezentată ca o transformare a modului în care instituţiile publice interacţionează cu cetăţenii şi mediul de afaceri, cu modificarea fundamentală a proceselor interne ale administraţiei locale şi centrale, respectiv a modului de raportare la contribuabili, companii, ONG-uri sau alte instituţii publice, guvernarea electronică a început să fie implementată în România, prin proiecte punctuale în acest domeniu, în urmă cel puţin 20 de ani, însă rezultatele, în special la nivel central, sunt destul de firave.

"Pentru a măsura progresele în implementarea guvernării electronice la nivel local, am creat un index de evaluare a serviciilor online (în principal servicii front-office) oferite cetăţenilor şi companiilor. Cu instrumentul nou creat am evaluat paginile de web oficiale ale oraşelor şi municipiilor din România. Indexul are 47 de indicatori, împărţiţi în cinci categorii, fiecare cu o anumită pondere în nota finală: Ergonomie (15%), Conţinut (25%), Servicii online (25%), Participare şi implicarea cetăţenilor (20%), Securitatea şi protecţia datelor personale (15%). Punctajul maxim care putea fi obţinut este de 100. Scorurile prezentate trebuie înţelese doar ca o fotografie de moment, care poate fi influenţată de factori trecători (de pildă, o serie de oraşe sunt în proces de actualizare a site-urilor, ceea ce face ca, în momentul evaluării, o parte din servicii să nu fie disponibile). De asemenea, au fost punctate doar serviciile funcţionale în momentul vizitării de către evaluatori a site-ului", explică lect. univ. dr. Nicu Urs, prodecanul FSPAC, coordonatorul proiectului de evaluare a guvernării electronice ale cărei date pot fi consultate accesând link-ul https://fspac.ubbcluj.ro/ro/evenimente/evaluarea-guvernarii-electronice-....

Conform autorilor studiului, presiunea pentru dezvoltarea serviciilor online este evidentă, mai ales în oraşe, în care populaţia educată foloseşte în mod uzual serviciile de internet pentru cumpărături sau operaţiuni bancare.

Întrucât evoluţia indicatorilor şi a proiectelor de guvernare electronică e una constantă, evaluarea va fi reluată o dată la 2 ani, pentru a oferi date concrete şi consistente cu privire la evoluţia guvernării electronice la nivel local în România.

Proiectul specialiştilor FSPAC se încadrează în strategia mai amplă de tip world-class a Universităţii Babeş-Bolyai de asumare a unui rol activ în comunitate, prin generare şi transfer de cunoaştere, prin studii şi analize comprehensive care pot genera soluţii pentru îmbunătăţirea serviciilor la nivelul comunităţii.

Tag-uri Nume: