Publicat: 13 Mai, 2020 - 06:27
Share

Guvernul a înţeles abia în ultimul moment că, după expirarea stării de urgenţă, nu va putea limita exerciţiul unor drepturi şi libertăţi fără o lege votată în Parlament. Executivul a adoptat în şedinţe de luni un proiect care privește prevenirea și combaterea efectelor epidemiei de COVID-19 după 15 mai. Proiectul a fost transmis tîrziu către Parlament pentru dezbatere și aprobare în regim de urgență, situație în care există posibilitatea ca după ridicare starii de urgență, timp de trei zile (cel puțin) să nu poată fi aplicate prevederile stării de alertă.

Proiectul preia majoritatea prevederilor din decretele privind starea de urgenţă şi din ordonanţele militare din ultimele două luni. De asemenea, se modifică Ordonanţa de Urgenţă nr. 21 din 15 aprilie 2004 privind Sistemul Naţional de Management al Situaţiilor de Urgenţă. Această prelungire de facto a stării de urgenţă, sub denumitea "stare de alertă", are o primă mare problemă: nici proiectul de lege, nici OUG 21/2004 nu prevăd o limită de timp. Astfel, drepturile şi libertăţile românilor ar putea limitate prin decizii ale Comitetului Naţional pentru Situaţii Speciale de Urgenţă, cu acordul prim-ministrului, atâta timp cât există ameninţarea epidemiei de coronavirus.

Un aspect interesant este cel al contravenţiilor. De data aceasta, Guvernul nu a introdus în proiectul transmis către Parlament decât sancţiuni contravenţionale pentru angajatori (art. 61). Nici OUG 21/2004 nu conţine alte sancţiuni în afară de cele impuse autorităţilor (art. 37). Nu este clar cum vor fi impuse măsurile care vizează persoanele fizice, cum ar fi limitarea deplăsărilor în afara localităţilor şi obligativitatea purtării măştilor de protecţie.

Proiectul nu mai conţine prevederi legate de suspendarea unor termene sau organizarea activităţii instanţelor şi parchetelor, deşi acestea sunt printre cele mai aglomerate instituţii. În schimb, există numeroase prevederi care înlătură piedici birocratice din calea numirilor politice (art. 20, 21) şi a achiziţiilor publice directe şi netransparente (art. 59).

Chiar dacă ar fi adoptat săptămâna aceasta în procedură de urgenţă, proiectul de lege nu va intra în vigoare până săptămâna viitoare. Legea trebuie să stea în Parlament după adoptare pentru a permite eventuale contestaţii la CCR. Ulterior, chiar dacă ar fi promulgată imediat de preşedinte, legile intră în vigoare abia la trei zile de la publicarea în Monitorul Oficial. Românii vor avea astfel cel puţin câteva zile de revenire la normalitatea anterioară pandemiei, lucru care îl îngrijorează atât de tare pe președinte încât în mesajul adresat marți s-a milogit pur și simplu de parlamentari ca să acționeze cu celeritate - adică exact în maniera contrară adoptată de el în îndeplinirea unor prevederi decise de Curtea Constituțională.

Tag-uri Nume: 

Tag-uri Institutii: