Publicat: 20 Mai, 2020 - 12:08
Share

Pe drumul meu zilnic spre redacție sunt obligat să depășesc autobuzele cu burduf pe care scrie ”Primăria Capitalei”. Niște mașini super-long ca niște larve albastre circulă goale între București și Aeroportul Internațional Otopeni. Dacă număr la geam doi-trei studenți și trei femei de serviciu care și-au terminat tura, e mare lucru. Şi autobuzele acestea ca un maț de tablă albastră gîfîie în trafic, încurcă lumea, poluează și se plimbă la fel de fudule ca patroana lor, ultra-pavoazata madam Pandele.

Pe bulevarde, Otokar-ele, mîndria tehnologică a Turciei și ultimul răcnet al transportului înaintea decesului, defilează fără să provoace întrebări și investigații DNA. Ba, după scandalul cu licitația tramvaielor turcești, la STB a fost numit un director nou. Îl cheamă Hazem Kansou. Domnul Kansou nu este dintre turcaleții cu butic în Voluntari, unde se înșiruie toată floarea economiei turcești cărată în România, cu portbagajul sau cu sacoșa.

Domnul Hazem Kansou, cetățean român bilingv, mai este și nașul de cununie al deputatului de Arad, Glad Varga. Bașcan Hazem Kansou a fost consilier liberal în Consiliul general al Capitalei, dar în urmă cu 6 luni a bătut palma cu PSD și cu Gabriela Firea și a fost promovat la conducerea STB cu sprijinul discret marca ”madam Pandele”.

Cum va rezolva Hazem Kansu belelele transportului public din Capitală chiar nu știm. Cu certitudine, nimeni nu-i va spune însă, ”mă, Hazem, tu ești turc, nu înțelegi?”

Este de crezut că la desemnarea lui Hazem a contat într-o anume măsură și limba turcă. Societatea de Transport București a făcut o adevărată pasiune pentru produsele turcești. Madam Pandele se mîndrește cu Otokor de parcă ar fi dotat Capitala numai cu Mercedes. Se luptă cu disperare să dea contractul pentru tramvaie tot unor turci și, după cum a circulat o informație prin presă, Primăria Capitalei se pregătește de un alt mare contract. STB (adică Societatea de Transport București-fostul ITB ) intenționează să importe și troleibuze din Turcia.

Pînă la apariția troleibuzelor turcești pe străzile Bucureștilor, asistăm la prelungirea războiului pentru tramvaiele otomane. Unii zic că madam Pandele se poartă ca o obligată față de turci. Şi, dacă nu cîștigă turcii de la Durmazlar, să nu cîștige nimeni!

Cineva de la Astra Vagoane Călători, cîștigător în competiția cu turcii, susţine că are unele informaţii referitoare la faptul că ”turcii de la Durmazlar au ofertat la licitaţia de la Bucureşti un tramvai identic cu tramvaiul fabricat de arădeni, după licenţa de la Siemens. Este interesant de aflat cine şi cum le-a furnizat acestora proiectul. Acesta ar fi motivul pentru care Durmazlar şi-a secretizat în întregime oferta, lucru nemaiîntâlnit în licitaţiile publice, unde finanţarea se face din banul public ori pe bază de finanţare europeană. Turcii nu au putut prezenta un Certificat de Omologare pentru că ei nu au fabricat niciodată un tramvai conform prevederilor Caietului de Sarcini.

Tramvaiul fabricat de Durmazlar (cică l-ar fi botezat Panorama) este unitar, nu modular, cu lungimi şi lăţimi diferite, podeaua nu este coborâtă pe toată lungimea tramvaiului, nu are uşile conforme nici ca număr şi nici ca dimensiuni. Ofertarea unui tramvai pe care nu l-au fabricat niciodată înseamnă că turcii au ofertat un prototip, deşi acest lucru este interzis de Caietul de Sarcini. Speranţa celor de la Astra Vagoane Călători este la Curtea de Apel Bucureşti, unde se judecă contestaţia făcută de PMB, deşi Astra a concurat cu firma Durmazlar nu cu PMB, iar firma turcească nu a contestat Decizia CNSC-ului, care a declarat câştigătoare firma românească Astra Vagoane Călători.

Arădenii speră că la proces Curtea de Apel Bucureşti va scoate la suprafaţă adevărul şi nu se va lăsa influenţată de puternica primăriţă a Capitalei care ţine cu orice preţ să protejeze firma turcească, în detrimentul firmei româneşti. Deocamdată nimeni nu ştie de ce!

Aflarea adevărului în această controversată procedură nu va fi posibilă, dacă Curtea de Apel Bucureşti nu va desecretiza oferta turcilor care probabil ascunde multe nereguli.

Ce clan și ce alte forțe o protejează pe madam Pandele? Televiziunile și ziarele (cumpărate cu tot felul de publicități trase de păr sau închipuite) nu-i suflă în ciorbă de nici un fel. Madam Pandele a cheltuit pînă acum pe publicitate mai mult decît Guvernul României (și el pus pe miluit televiziuni și ziare!). Dacă numărați aparițiile zilnice ale Gabrielei Firea la televiziunile grupului Intact, veți observa că ea apare mai frecvent decît Mircea Badea și Mihai Gîdea. Contractele de publicitate, promovare și sponsorizare mascată a evenimentelor organizate de ”antene” rămîn în continuare un mare mister.

Pornind de la bunăvoința televiziunilor, radiourilor și site-urilor, madam Pandele lansează zeci de petarde electorale. Cu sponsorizări, cu donații, cu concerte, cu binefaceri, cu subvenții, cu testări, cu tratamente de tot soiul, cu spitale și cu dotări, cu asfaltări și cu ce nu-ți poți imagina.

În ultimele luni, madam Pandele a fost deasupra tuturor în materie de apariții publice, de parcă ea ar fi fost mama pandemiei. Şi, ca să poată sta de vorbă cu reprezentanții marii industrii turcești în plină expansiune din Voluntari (cu sarsanaua) și în București (dar și în România), a sprijinit numirea lui Hazem Kansu în fruntea bulibășitei STB. Aferim!

Format: