Publicat: 19 Februarie, 2020 - 09:49

Întrunit în şedinţa publică din data de 18.02.2020, Consiliul Naţional al Audiovizualului a analizat rapoartele de monitorizare privind duratele orare ale inserţiilor de publicitate difuzate în luna decembrie 2019 (interval orar 07:00-18:00) de 10 posturi centrale de televiziune (Antena 1, Antena 3, B1 TV, Kanal D, Naţional TV, Prima TV, Pro TV, Realitatea Plus, România TV şi TVR 1) şi de postul Pro Cinema (interval orar 07:00-23:00). Constatând încălcarea dispoziţiilor art. 35 alin. (1) din Legea audiovizualului nr. 504/2002 cu modificările şi completările ulterioare, conform cărora "Proporţia de spoturi publicitare televizate şi spoturi de teleshopping dintr-un interval de o oră nu poate depăşi 20%, respectiv 12 minute; în cazul televiziunii publice durata acestora nu poate depăşi 8 minute din timpul oricărei ore date", Consiliul a decis să sancţioneze cu câte o amendă de 200.000 de lei posturile Pro TV şi Pro Cinema. Totodată, posturile Antena 1 şi TVR 1 au fost sancţionate cu câte o somaţie publică.

În aceeaşi şedinţă, CNA a analizat rapoartele de monitorizare întocmite de direcţia de specialitate, ca urmare a numărului mare de reclamaţii primite la CNA, pentru modul în care Antena 1 a prezentat "serialul Vulpiţa" în cadrul emisiunii "Acces direct". Constatând încălcarea art. 39 alin. (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002 raportat la art. 19 alin. (2) lit. f) din Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, precum şi nerespectarea dispoziţiilor art. 18 alin. (1) lit. a), b) şi c) şi ale art. 32 alin. (2) din Cod, Consiliul a decis sancţionarea postului Antena 1 cu amendă de 100.000 de lei. Monitorizarea a cuprins 17 ediţii ale emisiunii mai sus-menţionate, difuzate în perioada 13.01-06.02.2020, la care au participat ca invitaţi Veronica, zisă Vulpiţa, şi Viorel Stegaru din judeţul Vaslui.

De asemenea, CNA a decis să sancţioneze cu somaţii publice societăţile DENOTTI SRL din Dorohoi pentru postul Cristal FM şi FISHING & HUNTING TEMATIC SRL din Oradea, deoarece nu au respectat prevederile art. 54 alin. (2) din Legea audiovizualului ("Furnizorii de servicii media audiovizuale au obligaţia să solicite Consiliului acordul pentru orice modificare intervenită în documentele şi în datele declarate, prevăzute la art. 54 alin. (1) lit. b) şi e)").

Biroul Informare şi Relaţii Publice

Prevederile legislaţiei audiovizualului la care facem referire:

Legea audiovizualului Nr. 504 din 11 iulie 2002, cu modificările şi completările ulterioare
Art. 39 (2) Difuzarea în serviciile de televiziune şi de radiodifuziune a programelor care pot afecta dezvoltarea fizică, mentală sau morală a minorilor se poate face numai dacă, prin alegerea intervalului orar de difuzare, prin codare sau ca efect al altor sisteme de acces condiţionat, se asigură faptul că minorii din zona de transmisie, în situaţii normale, nu pot auzi sau vedea emisiunile respective.

Decizia CNA nr. 220 /2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare

Art. 18 (1) Nu pot fi difuzate în intervalul orar 6,00-23,00 producţii care prezintă: a) violenţă fizică, psihică sau de limbaj, în mod repetat sau cu un grad mare de intensitate sau gravitate; b) scene de sex, limbaj sau comportament trivial, vulgar sau obscen; c) persoane în ipostaze degradante, chiar dacă acestea şi-au dat acordul;

Art. 19 (2) Responsabilitatea clasificării programelor revine radiodifuzorilor şi furnizorilor de servicii media la cerere, în conformitate cu următoarele criterii: () f) psihologia personajelor şi reperele morale pe care acestea le oferă copiilor sau adolescenţilor;

Art. 32 (2) Nu orice interes al publicului trebuie satisfăcut, iar simpla invocare a dreptului la informare nu poate justifica încălcarea dreptului la demnitate, la propria imagine şi la respectarea vieţii private, aşa cum acestea sunt recunoscute şi ocrotite de Codul civil; simpla invocare a acordului prealabil al persoanei nu poate justifica încălcarea drepturilor şi libertăţilor altor persoane, ordinea publică sau bunele moravuri şi nici nu poate înlătura răspunderea furnizorului de servicii media audiovizuale pentru conţinutul programului, prevăzută la art. 3 al Legii audiovizualului.

Consiliul Naţional al Audiovizualului (CNA) este garant al interesului public şi unică autoritate de reglementare în domeniul programelor audiovizuale, competenţele sale fiind stabilite prin Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare. Misiunea CNA este de a asigura un climat bazat pe libera exprimare şi responsabilitatea faţă de public în domeniul audiovizualului. Pentru mai multe detalii despre activitatea CNA accesaţi www.cna.ro .